.

żeglarz jachtowy

.

uprawnienia

sposób uzyskania stopnia

kursy

program szkolenia

podręcznik

samouczek

budowa jachtu

kursy względem wiatru

prawo drogi

znaki

meteorologia

węzły

bezpieczeństwo

pytania kontrolne




Żeglarstwo jest bardzo bezpiecznym sportem. Trzeba jednak zawsze pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz prawidłowym korzystaniu ze środków ratunkowych.


Środki ratunkowe stosowane na jachtach

Każdy jacht powinien być wyposażony w następujące środki ratunkowe:
- koło ratunkowe,
- kamizelki ratunkowe, w ilości nie mniejszej niż jedna kamizelka na jednego członka załogi.

 

środki ratunkowe

Koło ratunkowe to środek ratunkowy podawany człowiekowi za burtą. Wykonywane jest z tworzywa sztucznego lub styropianu obszytego wodoodporną tkaniną. Koło ratunkowe ma dużą wyporność, dlatego może stanowić środek ratunkowy dla dwóch osób.

Kamizelka ratunkowa to podstawowy indywidualny środek ratunkowy. Jest koloru pomarańczowego, ma dużą wyporność, posiada kołnierz, który chroni głowę przed urazami oraz utrzymuje twarz w pozycji uniemożliwiającej zachłyśnięcie się wodą. Kamizelka powinna zapewnić bezpieczeństwo osobie nieprzytomnej, samoczynnie układając ją w pozycji na plecach. Kamizelki produkuje się w kilku rozmiarach. Regulowane pasy z klamrami oraz taśmy międzynożne zabezpieczają przed wysunięciem się człowieka z kamizelki.

Pas ratunkowy to środek ratunkowy stosowany na jachtach śródlądowych i morskich. Spełniają takie same funkcje jak kamizelki, są jednak mniej wygodne. W wersji morskiej wyposażone są w gwizdek, taśmy odblaskowe i żarówkę ze źródłem zasilania uaktywniającym się w słonej wodzie.

 

Kamizelka asekuracyjna nie jest środkiem ratunkowym. Utrzymuje człowieka na powierzchni wody, jednak nie gwarantuje bezpieczeństwa osobie nieprzytomnej. Może być stosowana jako środek asekuracyjny przez osoby umiejące pływać. Często stosowana jest podczas treningów sportowych i regat.

 


 

Zasady bezpiecznego poruszania się po jachcie

 

Dla zachowania bezpieczeństwa należy:

  • ostrożnie wchodzić i schodzić z jachtu (nigdy nie skakać!),
  • zawsze trzymać się jachtu zgodnie z zasadą: "jedna ręka dla jachtu, jedna ręka dla siebie", 
  • poruszać się na jachcie po burcie nawietrznej (tej, w którą wieje wiatr), przyjmując jak najniższą pozycję,
  • podczas płynięcia przebywać w kokpicie w pozycji siedzącej, a na pokład wychodzić wyłącznie jeśli jest taka konieczność,
  • nie trzymać się ruchomych elementów wyposażenia jachtu, np. bomu czy lin.

    Sygnały wzywania pomocy

    Podstawowym środkiem wzywania pomocy na wodach śródlądowych jest telefon komórkowy.

     

    pokrowiec wodoodporny
    • Pamiętaj, żeby telefon na jachcie miał zawsze naładowaną baterię.
    • Przechowuj telefon w wodoodpornym pokrowcu z nadmuchiwaną komorą powietrzną, która utrzyma telefon na powierzchni wody.
    • Przypisz numery ratunkowy do przycisków, jako numery szybkiego wybierania: 1 - 601 100 100 (WOPR), 2 - 112 (ogólny numer ratunkowy).

    Inne proste metody wzywania pomocy:

    wzywanie pomocy

    powolne opuszczanie i podnoszenie ramion,

    wzywanie pomocy

    zataczanie okręgów flagą lub innym podobnym przedmiotem, w nocy zataczanie okręgów światłem.

    Nad bezpieczeństwem żeglarzy czuwa Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.


 
  91-022 Łódź, ul. Żubardzka 3,
tel. 501 806 802, 42 612 25 08, skipper@skipper.pl, www.skipper.pl